Rajalle ilman kuolemaa – Keskustelua ayahuascasta

Monesti keskustelu kuolemanrajakokemuksista kääntyy siihen, miten yliluonnolliset kokemukset ovat tieteellisesti selitettävissä. Vaikka teologina oma kiinnostukseni ei ole luonnontieteissä, on hyödyllistä ottaa selvää, mitkä tekijät rajakokemusten syntyyn saattavat vaikuttaa.

Ei siksi, että se veisi pois kokemuksen merkittävyyden, vaan siksi, että näin rajakokemusten jälkivaikutuksia olisi mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa. Tällä hetkellä ulkomailla onkin käynnissä tutkimuksia rajakokemusten hyödyntämisestä saattohoidossa ja pitkittyneissä masennustiloissa, sillä kokemusten jälkivaikutukset ovat usein hyvin merkittäviä elämänlaadun kannalta.

Kirjani ilmestymisen jälkeen olen saanut lukuisia yhteydenottoja rajakokemuksiin liittyen. Monet viesteistä ovat liittyneet ayahuascaan, eteläamerikkalaisissa rituaaleissa käytettyyn yrttijuomaan, jonka avulla ihmiset ovat etsineet ratkaisuja elämän ongelmiin. Ayahuasca sisältää DMT:tä, huumeeksi luokiteltua hallusinogeenia, jota erittyy myös ihmisessä sisäsyntyisenä. DMT onkin yksi yleisimmistä tieteellisistä selityksistä kuolemanrajakokemuksille.

Jo muutama kuukausi ennen kirjani julkaisua törmäsin sattumalta uskontotieteessä tehtyyn tutkimukseen ayahuascasta. Ayahuascaa pidetään lääkekasvina, jota voidaan käyttää apuna elämän ongelmissa. Väärillä motiiveilla ja ilman kokenutta ohjaajaa ayahuascan käytöllä voi olla jopa hengenvaarallisia seurauksia. Ayahuasca ei ole tarkoitettu viihdekäyttöön, vaan nimenomaan hengellisyyden harjoittamiseen. Brasilialaislähtöinen, mutta kansainvälisesti toimiva Santo Daime -kirkko käyttääkin ayahuascaa seremoniallisiin tarkoituksiin.

Minulla heräsi heti kiinnostus näitä “keinotekoisia” rajakokemuksia kohtaan: Miten ayahuasca-kokemukset eroavat kuolemanrajakokemuksista? Mitä merkityksiä ihmiset omille kokemuksilleen luovat? Muuttaako ayahuasca-kokemus yhtä merkittävästi kokijan elämää kuin useimmat kuolemanrajakokemukset?

Pääsin keskustelemaan teologin kanssa, joka tekee omaa tutkimustaan ayahuascasta ja sen vaikutuksesta hengellisyyteen. Kävi ilmi, että ayahuasca-kokemukset olivat hyvin samanlaisia kuolemanrajakokemusten kanssa. Selvin ero oli siinä, että ayahuasca-kokemuksissa ihminen ei ole todellisuudessa kuolemanvaarassa, kun taas useimmissa kuolemanrajakokemuksissa ihminen todella on hengenvaarallisessa tilassa tai jopa kliinisesti kuollut.

Sanotaan, että ayahuasca-kokemus vastaa 10 vuoden psykoterapiaa tai monen vuoden meditaatioharjoittelua. Toisinaan ayahuasca-seremonioihin osallistuukin ihmisiä, jotka eivät ole saaneet apua mielenterveysongelmiin vuosien terapiasta. Toiset taas haluavat eroon päihdeongelmasta.

Jälkivaikutusten prosessointi kestää kauan kuten kuolemanrajakokemuksissakin. Jokaiselle kokijalle kokemus on omanlaisensa. Toiset saattavat kokea helvettikokemuksen, toiset pääsevät värikkäisiin ulottuvuuksiin, jossa kokijan on mahdollista saada elämänohjeita. Tuonpuoleisen viesteihin liittyi myös huumoria ja lohdutusta: Älä yritä, vaan luovuta. Älä yritä olla onnellinen, vaan luovu kulisseista, egosta, estoista ja peloista. Arvosta itseäsi. Muista huumori.

Pääsin myös tapaamaan šamaania, joka kertoi että usein ayahuasca-kokemuksen jälkeen kovastakin ateistista tulee uskovainen: Sen jälkeen kun on saanut kokea Jumalan, uskoon ei liity enää pisaraakaan epävarmuutta. Hän oli itse taustaltaan skeptinen, tieteellisesti suuntautunut ateisti, mutta kutsuu tällä hetkellä itseään kristityksi uskovaiseksi. Hänelle Jumala on puhdasta rakkautta, ja tämä rakkaus parantaa, johdattaa ja tuo onnen.

Tutkijana pohdin erityisesti sitä, mikä saa ihmisen kokeilemaan näinkin äärimmäisiä keinoja löytää elämään merkitystä, hengellisyyttä tai saada apua. On ilmiselvää, ettei hengellisyyden kaipuu ole katoamassa – hengellisyyden toteuttaminen sen sijaan on saanut uusia muotoja. Muotoja, jotka ovat elämän ja kuoleman rajalla, mutta lakinäkökulmasta myös laillisuuden ja laittomuuden rajalla.

Eräs toimittaja kysyi minulta kerran, haluaisinko itse kokea, mitä elämän ja kuoleman rajalla tapahtuu. Sanoin, että sen saamme vielä kaikki jonain päivänä kokea – mutta sitä ennen on elettävä tämä elämä.

a

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s